top of page

Varför är ett personligt varumärke så viktigt idag?

Uppdaterat: 17 okt. 2019



När jag talar om personligt varumärke tänker jag att vi ska etablera och främja det du står för. Ditt personliga varumärke är den unika kombinationen av färdigheter och upplevelser som gör dig till dig. Ett effektivt personligt varumärke kommer att skilja dig från andra yrkesverksamma inom ditt område. Idén om personligt varumärke gör vissa människor obekväma och tror inte att det ligger någon vikt i det. Men om du inte tar kontroll över ditt personliga varumärke på exempelvis nätet, missar du möjligheter och låter andra styra din berättelse och uppfattning om dig.


I dagens läge behöver du bygga ditt eget varumärke för att blir top-of-mind, oavsett om du är CEO, entreprenör, konsult eller anställd. Långt borta är de dagar då människor är kvar på en och samma arbetsplats i 15 år, studier visar att vi numer byter ungefär vart annat år, 40% av arbetskraften kommer att frilansa fram till 2020. Det innebär att ett starkt personligt varumärke är viktigare än någonsin tidigare. Faktum är att ju mer framgångsrik du vill bli, desto viktigare blir personligt varumärke.


If you want to be outstanding - stand out!

Enligt en ny studie från Weber Shandwick:

Globala chefer tillskriver 45% av sitt företags rykte till deras VD: s rykte. Det är nästan hälften! Dessutom spelar en VD: s rykte en viktig roll för att locka anställda till ett företag (77%) samt motivera dem att stanna (70%).Hur en verkställande direktör interagerar online är direkt knuten till ett företags framgång. Så jo, personligt varumärke gäller dig! Idag behöver du nästan vara expert på något för att sticka ut och den viktigaste uppgiften du har idag är att själv vara styrelseordförande för ditt eget personliga varumärke. Har du provat att Googla dig själv? Vad finns skrivet om dig online? Är det en rättvis bild av dig som visas på Google och på dina sociala kanaler? Om inte, kanske det är bra att rensa upp lite :)


I dag är det mycket enklare att bygga sitt varumärke än det var för några år sedan då jag började arbeta med varumärken... hm det är ju typ 20 år sedan :) Med dagens teknik kan vem som helst skapa sitt eget varumärke. Dock kräver det engagemang och arbete och att vara konsekvent så att dina följare får förtroende för dig och du börjar bygga din auktoritet inom din expertis i sociala sammanhang.


Du kan använda personlig varumärke på flera sätt:

  • Att bygga ditt eget företag som entreprenör eller konsult.

  • Att marknadsföra dig själv till ett företag och öka ditt värde som en potentiell anställd

  • För att bygga din egen trovärdighet för framtida uppdrag.

Som varumärke ökar du ditt värde för andra, men bara om du bygger ditt varumärke strategiskt så att andra kan se värdet i det.


Vad tänker du kring ditt personliga varumärke? Tänker, gör du eller struntar du i det? Nyfiken på att veta, så kommentera gärna!



Happy reading -

Michelle Dandenell



 

Jag hjälper företag och entreprenörer att bygga starka varumärken online som får din business att växa!


bottom of page