Resursmål vs slutmål – hur gör du?


Vare sig jag arbetar arbetar i ledningsgrupper, som marknadschef eller coachar ledare så arbetar vi alltid med mål – på ett eller annat sätt. Det jag ser är att vi ofta förväxlar vårt slutmål med resursmål. Tänk om vi alla kunde fått skillnaden förklarad för oss redan när vi är unga, då skulle vi kunna rikta våra liv mer mot lycka och passion i stället för artificiell framgång.


Många människor faller i den klassiska fällan som matas oss av samhället - den att ekonomisk framgång motsvarar lycka, i dag börjar vi tack och lov veta bättre. De modellerar sina liv runt den sociala berättelsen som matas till oss om framgång: få en examen från ett prestigefyllt universitet, äga ett företag eller arbeta för ett välrenommerat företag, tjäna sexsiffrigt, köra en fin bil, egen lägenhet/villa, dyraste märkeskläderna osv. ja listan kan göras lång. Denna falska berättelse om framgång förstärks överallt - på tv, i tidningar och värst av allt, ”alla” köper in sig på samma mål – resursmålen.


Problemet med att sätta slutmål innebär att gå emot samhällets idé om vad framgång är, att de inte är korrelerade med de saker som verkligen betyder något: hälsa och lycka, meningsfullt arbete, frihet och passion, goda och sunda relationer etc. Faktum är att strävan efter denna typ av framgång snabbt kan driva dig längre ifrån ditt idealiska liv. Hög arbetsbelastning, långa arbetstimmar, meningslöst arbete, dålig träning och kost och höga studielån, bil- och bostadslån m.m driver våra själar i botten och är en viktig parameter i vårt utbrända samhälle. Vi kommer inte bara långt ifrån vad vår inre kompass säger oss – vi har helt tappat vår riktning.


Pengar och ägodelar utgör viktiga aspekter av vår egen identitet och företagets existens. Deras inflytande på oss kan inte avfärdas eller undervärderas. Men vi måste ägna mer tid till att överväga vad som gör oss riktigt lyckliga och vad som kommer att uppfylla våra liv och göra oss tillfredsställda. Den goda nyheten är att oavsett din ålder, oavsett var du är i livet, oavsett vilka beslut du har gjort kan du vidta åtgärder just nu för att leva ett lyckligare liv.

Att börja arbetet med att hitta ditt slutmål innebär att du behöver få klarhet om vad du vill ha ut av livet o/e företaget. Därefter sätter du dina resursmål för att nå sitt slutmål.

Fråga dig själv dessa tre frågor för att komma igång:

  • Vilka erfarenheter vill du ha i livet?

  • Hur vill du växa?

  • Vad vill du bidra till världen?

Att svara på dessa frågor kommer att ge din inre kompass en riktning och kommer att få dig att upptäcka vad som krävs för att du ska veta att du verkligen lever livet.


När du svarar på ovanstående frågor är det viktigt att det inte tar mer än några sekunder för att svara på var och en av dessa frågor, därefter är det hjärnan som svarar – och den vet vi ju vad den kan dra igång. Nej, här är det dina inre svar som skall skrivas ner. Testa, du kanske bli förvånad vad du hittar där! Poängen är att inte tänka på det, men låt svaren flöda genom dig, dvs komma automatiskt. Det är det bästa och säkraste sättet att få svaret direkt från hjärtat istället för hjärnan.


Och kom ihåg: det finns inga rätt eller felaktiga svar här, bara variationer. Det handlar om att upptäcka vad som gör din själ glad och gör ditt liv till en härlig upplevelse. Våga drömma stort – ”go bananas” med dina största, innersta drömmar – utan hinder och Jante!

Skriv ner allt du kommer på! Givetvis ska vi använda resurs- och slutmål i företagsvärlden också. Även företag behöver veta sitt higher purpose och veta vad de på riktigt vill bidra med till världen och varför.


Nu är det dags att sluta leva enligt reglerna för den industriella åldern. Think big! Livet handlar om vad din själ verkligen vill ha. Och du kan ta reda på vad det är när du svarar på dessa tre frågor.Brukar du sätta dina resurs eller slutmål? Berätta – jag är nyfiken på att höra!

INTEGRITETSPOLICY

COPYRIGHT © 2020, MICHELLE DANDENELL

CASTELLANE FUTURE IDEATION AB

  + 46 70 610 50 23 | michelle@dandenell.se

  • Facebook Basic Square
  • Linkedin Social Ikon
  • Instagram Social Ikon