Få hetare leads genom inbound marketing

Inbound Marketing handlar om att kunden kvalificerar leverantören i stället för att säljaren kvalificerar kunden. Har du inte din Inbound strategi klar så är det hög tid att ta nästa steg i din försäljning. Det skapar varumärken som människor tycker om och framför allt, som bygger försäljning på ett nytt sätt!


För att lyckas med Inbound Marketing behöver du till att börja med vända upp och ned på tillvägagångssättet mot vad du tidigare är van vid. Inbound Marketing hjälper dig att förtjäna kundernas uppmärksamhet och utbilda kunden genom köpprocessen. Du behöver byta ut traditionell reklam mot värdeskapande content som skapar förtroende och auktoritet för dig som person och ditt företag. Helt enkelt det som är avgörande för kunden när de är i ett köpläge. Målsättningen är ju att få fler kunder via varma leads.


Sociala medier, bloggar, guider, video, podcasts och webbinar är viktiga delar i din marknadsföring- och säljstrategi, och tjänar samma syfte: att nå kunden på ett sätt som väcker intresse så att du är top-of-mind när kunden väl är i köpläge. Det största hindret för att börja arbeta med Inbound Marketing är enligt min erfarenhet ledningens och säljarnas mindset. Så börja där.

Med en bra strategi, rätt stödsystem och rätt content kommer du snart att märka att du attraherat in era framtida kunder och de hittar er och inte tvärtom. Helt enkelt en strategi för att skapa varma leads, meningsfulla relationer och smartare försäljning. Och inte nog med det, de talar väl om er när ni inte är där! Att skaffa sig ambassadörer är en smart, bra och billig strategi för att få mer synlighet och ökat förtroende.


Hjälp dina kunder att köpa!

Inbound Marketing är en digital Marknadsföringsstrategi som utmanar traditionell marknadsföring och försäljning och är mer anpassad efter hur våra potentiella kunder själva söker information på nätet för att fatta beslut. Genom att ha koll på hela er kundresa kan du hjälpa kunderna hela vägen från idé till tanke och leverans.


Vad har förändrats mot tidigare

Idag har vi mycket högre förväntningar att snabbt hitta den information vi behöver och när vi behöver den gentemot hur det var på 90- och början av 20-talet. Enligt Gartner Group sker idag ca 83% av köpresan på egen hand, utan kontakt med någon säljare. Marknadsavdelningen har större del av säljansvaret och säljavdelningen har en del i marknadsarbetet. Visst vore det drömmigt om marknad- och säljavdelningarna alltid tog varandra i hand i kundresans alla steg?! Smarketing??


Det handlar ju om att förtjäna uppmärksamhet genom att ge av vår kunskap och erfarenhet – kunderna vill kunna lita på oss, känna att de gör ett bra val - och tillsammans gör vi det bättre.


Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Man kommer långt genom att skapa värde, skapa värde och skapa ännu mer värde för att bygga förtroende och öka försäljningen. Inbound Marketing är enkelt – men inte helt lätt att genomföra utan kunskap.


Nya sätt ger nya resultat!

Med rätt strategi och genomförande kommer Inbound marketing hjälpa dig att:

1. Få in fler leads som kommer visa sig vara långt in i köpprocessen och därmed mer köpbenägna än i tidigare säljprocess.

2. En effektivare säljprocess. Nu är tiden för "cold-calls" förbi och du har olika strategier i din automatiserade säljprocess för att attrahera in nya leads/kunder.

3. Fokus på att bygga din e-postlista och "äga" dina leads själv. Tänk på att du inte äger dina följare på Sociala Media. Drar Facebook ut "pluggen" så har du inga kontakter kvar. Fokusera därför på att bygga din lista.

4. Bättre närvaro och aktivitet i sociala medier.

5. Högre SEO ranking (förutsatt en webbplats är SEO:ad).

6. Fler följare och prenumeranter och en starkare relation till era mest trogna kunder.

7. Sist men inte minst; med hög närvaro i sociala medier och e-mail utskick bygger du ett starkare varumärke och avancerar i förtroende- och auktoritetstrappan. Vad det innebär? Bland annat större tillväxt, nöjdare och klokare kunder! Behöver du hjälp? Klicka på knappen för att boka ett förutsättningslöst möte